Lidt om Sonho

Vi købte båden i efteråret 2010 , efter at vi havde haft vores første tur på floder og kanaler i Tyskland og Holland i en Cleopatre 33 

Båden er en Manta 35 , som vi gav navnet Sonho , hvilket  betyder "Drømmen"  på Portugisisk . Det var og er vores drømmebåd .

Sonho er 11,5 meter lang , er 3,8 meter bred og har en dybgang på 1,1 meter . Hun er en tung dame der vejer 11 ton.

Hun bliver skubbet gennem vandet med en Volvo Penta 165 hk turbo diesel , og sejler maksimalt 11 knob , men kan bedst lide at sejle omkring 6 knob , så er hun ikke helt så tørstig og kan nøjes men knap 4 liter i timen .

I de år vi har haft hende , er der sket nogle forandringer !

Billede fra 2011

       Billede fra 2014

Vi startede i 2010 - 2011 , med at tage samtlige lofter ned , for at isolere , og så blev agterkahytten ændret , således at 3 køjer blev til 2 , samtidig satte vi vindue i hækken

Året efter satte vi søgelænder på den foreste del af båden og søgelænderet på agterdækket blev hævet til en mere sikker højde . Der blev også monteret vindspejl .

Vi lavede eferfølgende en intermistisk "kaleche", som var en overdækning , som var lavet af plastikbelagt stofdug , så vi kunne komme i skygge for solen og i læ for regn .

Dette var dog en midlertidig løsning , i 2014 syede jeg den første kaleche , hjemme på spisebordet , med min husholdningssymaskine .

Turen kom så til kabyssen , som blev væsentligt mere funktionel , med indbygget køleskab og fryser .

Hele vores batteri bank blev optimeret , så vi kunne omforme 12 volt til 220 volt og alt hvad der kunne udskiftes til lavere energiforbrug , blev skiftet . Det betød at vi nu kunne klare os ca. 3 døgn , uden at skulle lade op og ved bare 6 timers sejlads kunne vi så klare 3 døgn mere , på grund af ekstra generator  . Vi lagde ekstra vand og brændstoftanke i , og en noget større septiktank .

I efteråret 2017 begyndte vi arbejdet med at udbygge badeplatformen , da den eksisterende var meget smal og samtidig med dette projekt , satte vi hækpropel i . ( Vi havde tidligere fået lagt bovpropel i )

Det sidste ½ år er gået med at lave helt nyt vindspejl og kaleche med nye bøjler , således at det hele kan lægges ned og vi derved kan komme under broer helt ned til omkring 2,7 -3,0 meter .

1´ste etape .

2´den etape .

2011 Berlin

Og så lige et farveskift !

2014 Polen

2016

2015 Hamborg

2013 Holland

2017

2019 Fredag 17 maj 

Agterdækket


Agterkahytten

Toilet & bad

Styrhus



                   &



                               Salon

Kabyssen


Spidskøjen